Extra verduidelijking door Mark Schreurs, MisterGreen

In de praktijk blijkt dat rijders de snelweg snellaadtstations gebruiken om bij te laden (de auto kan immers de hele nacht aan de normale lader). Op deze snellaadlocaties wordt gemiddeld zo een 15 minuten oftewel 10 kWh geladen. Dit gegeven is een cruciaal gegeven voor de business case met Energy Storage en mag niet overheen gekeken worden. De batterij zal dus nooit geheel worden leeggetrokken, maar de batterij zal gebruikt worden om de pieken tijdens drukke momenten zoals in de spits op te vangen. Het gebruik van Energie opslag zal een financieel voordeel voor de exploitanten van het snellaadstation, MisterGreen, opleveren.

 

Vraag van journalist

Dat het second life batterijen zijn is natuurlijk wel interessant. Waar komen die batterijen vandaan en wat kost zo’n pakket tegenwoordig?

 

Antwoord Mark Schreurs, MisterGreen

De gebruikte batterijen zijn eerder in verschillende proefprojecten gebruikt. MisterGreen Electric Lease is een leasemaatschappij die zich zich op 100% elektrische auto’s, dus in principe verhuren wij batterijen. Het initiatief van dit project ligt dan ook bij MisterGreen. Wij willen de traditionele werkwijze van een leasemaatschappij doorbreken door de batterij niet 5 jaar maar 20 jaar in de lease te zetten, waardoor het leasebedrag lager uitkomt. De eerste 5 jaar in elektrische auto’s en dan nog 15 jaar in batterij opslagsystemen. Nieuwe lithium ion batterijen kosten tegenwoordig 400-600 Euro per kWh. Second Life batterijen zijn een stuk goedkoper en in eigendom van MisterGreen, echter zijn gebruikt dus hebben een kortere verwachte levensduur, en de kosten om ze te testen en te integreren in een applicatie moeten niet verwaarloosd worden.

 

Vraag van journalist

En klopt het dat de opslag van 90 kWh gelijk is aan een tesla S, of drie keer een Nissan Leaf? Ofwel, je kunt twee keer een halflege Tesla’s opladen en daarna moet ie weer energie van de zon of vanuit het netwerk krijgen? 

 

Antwoord Mark Schreurs, MisterGreen

In principe klopt dat maar de praktijk werkt geheel anders. In tegenstelling tot benzine tanken kan je op je eindbestemming zoals thuis en op kantoor hele lange tijd rustig laden omdat hij toch stilstaat. Op deze specifieke snellaadlocatie bij Haarrijn wordt enkel bijgeladen tot je eindbestemming. Wij hebben wij al laaddata van elektrische rijders. Hieruit blijkt dan ook dat zij gemiddeld dan ook maar 15 minuten bijladen en dan rijden ze weer door naar hun eindbesteming.

15 minuten is ongeveer 10 kWh, dus op een niet-zonnige zomerdag kan de batterij toch nog 9 auto’s per dag op 100% zonnestroom laten rijden.

Echter is het opvangen van de pieken tijdens een zware laadsessie van 4 Tesla’s veel interessanter voor de business case. De batterij kan het elektriciteitsnet ontlasten door deze zware piek uit het net te halen, waardoor er geen zwaardere netaansluiting nodig is.  


Vraag van journalist

Hoeveel energie wekken die zonnecellen op het dak gemiddeld op? Ofwel, hoe lang duurt het gemiddeld voor die accu weer vol is met zonnestroom?

Antwoord Mark Schreurs, MisterGreen

9000 kWh per jaar = 25 kWh per dag. Zeg maar 40 kWh in de zomermaanden en 10 kWh in de wintermaanden als vuistregel. [Volledig lege accu zou dus 2 dagen in de zomer nodig hebben om volledig met de PV op te laden en 8 dagen in de winter]. Maar nogmaals in de praktijk zal de batterij nooit geheel moeten opladen of worden ontladen. De tijden tussen de steeds korte laadbeurten (laadbeurt is 15 min dus zo een 10 kWh) worden gebruikt voor het wederom opladen van de batterij. Op een drukke zomerdag, als er 4 auto's tegelijkertijd staan te laden, dan kan het opslagsysteem de pieken opvangen waardoor er geen zwaardere netaansluiting nodig is.  

 

Vraag van journalist

En is dit een oplossing voor meer laadstations? 

 

Antwoord Baerte de Brey (Stedin)

Ja, dit is een mogelijke oplossing voor meer stations of andere objecten in de openbare ruimte. Wij onderzoeken nu waar het breakeven punt ligt in de kosten, een ander voordeel is dat wij klanten die snel extra capaciteit nodig hebben ook vlug kunnen helpen. Tot slot draagt dit bij aan onze missie: Duurzame energie voor iedereen.

 

Vraag van journalist

Hoeveel zwaarder had bijvoorbeeld de verbinding naar het laadstation moeten zijn als er geen batterij in het laadstation had gezeten? En hoeveel had dat dan gekost (ofwel, hoeveel bespaart dit?)

 

Antwoord Mark Schreurs, MisterGreen


Zodra je meer dan 2 snelladers op 1 locatie hebt staan is een laagspanningsaansluiting 3x250A niet meer voldoende om het benodigde vermogen tijdens de laadpieken te leveren. Met batterij willen wij de aansluiting op 3x250A houden

Wanneer op maximaal 3x250 kunt blijven dan scheelt dat ongeveer 20 en 40k aansluitkosten, het ligt eraan of je het middenspanning compactstation koopt of huurt. Daarnaast zullen de maandelijkse vaste kosten van de netbeheerder en energieleverancier tussen de EUR 500 en 1000 hoger liggen dan met de maximale laagspanning aansluiting van 3x250A (vastrecht, gecontracteerd vermogen, piekbelastingcomponent). Wat we verder niet moeten vergeten zijn de totale maatschappelijke kosten, het kan veel geld schelen voor de netbeheerder om capaciteitsuitbreiding te vermeiden met een batterij-opslagsysteem.

 

Vraag van journalist

Gaan jullie ook handelen met energy?  

 Antwoord Mark Schreurs, MisterGreen

Dat is zeker mogelijk. Als de prijs van batterijen in Nederland richting de EUR 50-100/kWh gaat, en je op locatie ruimte hebt voor bijvoorbeeld een windmolen of zonne-weide kan het financieel interessant zijn. Nederland heeft wereldwijd 1 van beste netten, dus is de business case hiervoor minder snel haalbaar. Maar in gebieden met een slechte net zoals Afrika is de business case nu al goed.